Hoe bepaal je als zelfstandige jouw dagfee en hoe onderhandel je erover?
Er zijn eigenlijk drie manieren: vertrekken vanuit je huidige brutoloon, kijken naar je marktwaarde, of bottom-up berekenen wat je zelf wilt verdienen. Benieuwd hoe dat juist werkt? Awel, klik dan op deze blog hé!
In deze blog tonen we jou alle stukjes van de taart (honger, iemand? 🍰). Zodat je niet langer een gokje waagt, maar wéét hoe je een loonpakket samenstelt dat klopt. Voor jou, je vennootschap én je portemonnee. Ka-ching!
Je bent nog alles op ‘t gemak aan het voorbereiden: contracten, abonnementen, je bureau inrichten. Een factuur heb je nog niet mogen sturen. Je keert jezelf zelf nog geen loon uit. En toch ligt daar plots al die eerste factuur voor sociale bijdragen op de mat. Hoezo? 🥲 En waarom moet ik nu al zoveel betalen? 😱 Hoe dat precies in elkaar zit? Je leest het in onze blog (mét een duidelijk voorbeeld).
Je ruilt je goedbetaalde job in loondienst in voor je eigen managementvennootschap. Vanaf nu mag je jezelf dus elke maand zélf een loon uitkeren. Maar wat als je in het midden van het jaar start en je al een schoon werknemersloon ontvangen hebt. Is het dan slim om nog een loon uit te keren? Awel ja, eigenlijk wel! Klik maar even door, dan leggen we het jou even uit!
Reisje naar Londen gepland om je klant eens in ’t echt te zien? Of een hotel geboekt vlak naast de beurshal in Brussel, zodat je toch wat extra slaap kan scoren? Klinkt logisch! Maar wie betaalt je logement en restaurantbonnetjes? En hoe zit dat met je vliegtickets? In deze blog leggen we uit hoe je jouw werktripjes correct én slim regelt.
Lap. Nét wanneer je denkt: “Ik ga voor die hybride (ah ja, dat was toch fiscaal interessant?)”, leggen ze in de Wetstraat weer het feestje stil. Helaas, pindakaas. Want voor vennootschappen verliest die fancy hybride vanaf 2026 dan toch z’n fiscaal voordeel. 😬
In deze blog ontdek je hoe het nu écht zit en welke keuze je best maakt. Spoiler alert: het hangt vooral af van wat jij nodig hebt. En daar heeft de fiscaliteit weinig over te zeggen.
Word je ziek? Dan belt er niemand voor jou naar HR. Wil je verlof? Dan betaalt niemand je vakantiedagen. En als je klant ‘vergeet’ te betalen? Dan mag jij achter je geld aan. Deze blog loodst je door de grootste risico’s en toont hoe je je slim indekt. Zo lig je ’s nachts niet te piekeren, maar slaap je voortaan op beide oren. Welterusten, hé! 😴
Wat mag je als zelfstandige in kosten steken via je managementvennootschap? Van laptops tot lunchafspraken en citytrips, wat is écht aftrekbaar en wat niet? In deze blog leggen we het helder uit, mét voorbeelden, regels én een onkostenquiz. Zo weet je zeker wat mag, wat op het randje is en wat nonkel Jos beter niet meer zou doen!
Staat jouw samenwerking allemaal op papier? Of is het vooral bij pot en pint besproken en denk je: “Wij komen goed toch overeen, dat loopt wel op wieltjes…”? Kan best zijn, tot er plots wél discussie is. Of iemand ziek wordt. Of je klant plots de samenwerking stopzet. Zonder pardon. Dan sta je daar met lege handen… Lees maar snel verder dus, zodat we dat kunnen voorkomen!
Je hebt je de voorbije jaren serieus opgewerkt in het bedrijf waar je werkt. Good for you! 💪 Je hebt besloten om een managementvennootschap op te richten zodat je meer controle hebt over jouw inkomsten. Voilà, da’s beslist. Nu komt het spannendste deel: het gesprek aangaan met je werkgever [insert dramatic music].
Werk je als zelfstandige, maar verloopt alles nog nét zoals in loondienst? Dan zit je op glad ijs. Maar als die werknemersvoordelen en het gezag ontbreken, zit je goed. Ja, ook als je maar één klant hebt. Moet je hier dus van wakker liggen? Nee. Is het een risico om niet zomaar te negeren? Zéker.
Gewoon hetzelfde bedrag kiezen als toen je nog in loondienst was? Da’s nogal kort door de bocht. Hoe pak je het dan wel concreet aan? Dat zochten we voor je uit. Met een herkenbaar voorbeeld zoals je van ons gewend bent.