In deze blog geven we je een helder overzicht van de belangrijkste verzekeringen voor managementvennootschappen. Zodat je niet onbewust russian roulette speelt met je business. 🎯
Vraag het aan tien starters, en negen zeggen: “Ik wacht liever tot het nieuwe kwartaal”. Maar hoe komt dat eigenlijk? Ja, op papier lijkt dat mooier. Of je hoorde ergens waaien dat dat fiscaal slimmer is. Of makkelijker voor je boekhouder. Klinkt logisch. Maar dat is het niet.
Wachten zorgt er in de praktijk vooral voor dat je inkomsten laat liggen, fiscaal niet meteen kan optimaliseren én je dus tijd verliest.
Klaar om je vennootschap op te richten? Vergeet dan je financieel plan niet. Da’s niet alleen verplicht (hallo notaris 👋), maar ook een goeie reality check én stevige bescherming voor jezelf als oprichter. Want starten zonder plan? Da’s zoals een huis bouwen zonder bouwplan. Grote kans dat je muren instorten nog voor je erin getrokken bent (én dat jij ervoor mag opdraaien).
Ah, je thuiskantoor: dé plek waar de koffie nooit veraf is. ☕️ En da’s handig, want je vennootschap kan daar ook netjes voor betalen. Alleen: hoe pak je dat fiscaal slim aan? Met een huurovereenkomst? Of toch beter met een onroerende lease?
Wat gebeurt er met je vennootschap en je privévermogen als jij zelf onverwacht uitvalt? Zonder zorgvolmacht ligt alles stil en beslist de vrederechter wie jouw zaken mag beheren. Met een zorgvolmacht kies je zelf je reservepiloot: iemand die jij vertrouwt om het stuur over te nemen. Zo vermijd je blokkades, lange procedures en onnodige rompslomp.
Je eerste jaar als zelfstandige voelt een beetje als een roadtrip 🚗💨 Maar met de blogs van die van de boekhouding is het vooral een leuke trip vol milestones. Benieuwd hoe jouw eerste jaar eruit ziet? Let’s go!
Hoe bepaal je als zelfstandige jouw dagfee en hoe onderhandel je erover?
Er zijn eigenlijk drie manieren: vertrekken vanuit je huidige brutoloon, kijken naar je marktwaarde, of bottom-up berekenen wat je zelf wilt verdienen. Benieuwd hoe dat juist werkt? Awel, klik dan op deze blog hé!
In deze blog tonen we jou alle stukjes van de taart (honger, iemand? 🍰). Zodat je niet langer een gokje waagt, maar wéét hoe je een loonpakket samenstelt dat klopt. Voor jou, je vennootschap én je portemonnee. Ka-ching!
Je bent nog alles op ‘t gemak aan het voorbereiden: contracten, abonnementen, je bureau inrichten. Een factuur heb je nog niet mogen sturen. Je keert jezelf zelf nog geen loon uit. En toch ligt daar plots al die eerste factuur voor sociale bijdragen op de mat. Hoezo? 🥲 En waarom moet ik nu al zoveel betalen? 😱 Hoe dat precies in elkaar zit? Je leest het in onze blog (mét een duidelijk voorbeeld).
Je ruilt je goedbetaalde job in loondienst in voor je eigen managementvennootschap. Vanaf nu mag je jezelf dus elke maand zélf een loon uitkeren. Maar wat als je in het midden van het jaar start en je al een schoon werknemersloon ontvangen hebt. Is het dan slim om nog een loon uit te keren? Awel ja, eigenlijk wel! Klik maar even door, dan leggen we het jou even uit!
Reisje naar Londen gepland om je klant eens in ’t echt te zien? Of een hotel geboekt vlak naast de beurshal in Brussel, zodat je toch wat extra slaap kan scoren? Klinkt logisch! Maar wie betaalt je logement en restaurantbonnetjes? En hoe zit dat met je vliegtickets? In deze blog leggen we uit hoe je jouw werktripjes correct én slim regelt.
Lap. Nét wanneer je denkt: “Ik ga voor die hybride (ah ja, dat was toch fiscaal interessant?)”, leggen ze in de Wetstraat weer het feestje stil. Helaas, pindakaas. Want voor vennootschappen verliest die fancy hybride vanaf 2026 dan toch z’n fiscaal voordeel. 😬
In deze blog ontdek je hoe het nu écht zit en welke keuze je best maakt. Spoiler alert: het hangt vooral af van wat jij nodig hebt. En daar heeft de fiscaliteit weinig over te zeggen.