De management­vennootschap helder uitgelegd

De managementvennootschap is in opmars. Steeds meer hoge kaderleden, consultants, bedienden, informatici en vrije beroepen kiezen ervoor een managementvennootschap op te richten. Uit cijfers van de statistiekdienst Statbel blijkt dat het aantal Belgen dat een dergelijke vennootschap oprichtte tussen 2019 en 2024 zo goed als verdubbeld is, van 41.510 naar 80.210.

eyes die van de boekhouding

Wat is een managementvennootschap eigenlijk?

Een managementvennootschap is een vennootschap (wij kiezen voor een BV) die je opricht als jij je loon voortaan via je vennootschap wil laten uitbetalen. In plaats van jezelf als natuurlijk persoon te laten vergoeden, factureert jouw BV aan je werkgever of klant, en betaal je jezelf uit via je eigen bedrijf.

Waarom zou iemand dat doen?

Omdat het fiscaal vaak interessanter is en omdat je meer controle hebt over je inkomsten. Je kan zelf beslissen hoeveel loon je jezelf uitkeert, hoeveel je investeert, hoeveel je spaart, en hoe je je geld beheert. Een vennootschap kan helpen bij de opbouw van vermogen. Denk aan investeringen, fiscaal voordelig pensioensparen via een IPT (Individuele Pensioentoezegging) of investeren in vastgoed via je vennootschap. Dit kan efficiënter zijn dan als werknemer.

In gesprekken met oprichters van een managementvennootschap komt vrijwel altijd naar voren dat vrijheid in hoe ze hun vermogen kunnen besteden een minstens even belangrijke drijfveer is als eventuele fiscale voordelen.

Benieuwd wat jij netto zou overhouden in een managementvennootschap? Of aan welke dagprijs je zou moeten factureren als equivalent van wat je nu als werknemer aan je werkgever kost?

Bereken het in 10 seconden zelf via onze spreadsheet. Even de sheet downloaden, je brutoloon invoeren en voilà, je ziet meteen of het financieel interessant kan zijn voor jou.

managementvennootschap vs loondienst

In de praktijk:

Taylor werkt als Sales Manager bij Big Machine NV, ze twijfelt. Blijft ze in loondienst, of start ze haar managementvennootschap Eras BV op?

Taylor in loondienst

Taylor verdient bruto €5.500 per maand. Maar de totale kostprijs voor de werkgever om Taylor in dienst te nemen is €9.100 per maand of €110.000 per jaar. Dit bedrag omvat het brutoloon, maar ook de werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid (RSZ), kosten voor voordelen zoals een bedrijfswagen, en andere verplichte bijdragen zoals vakantiegeld en aanvullende voordelen. Netto krijgt Taylor €42.104 per jaar op haar rekening.

Eras BV met Taylor als bedrijfsleider

Totale kostprijs voor Big Machine blijft gelijk, alleen wordt het nu door Eras gefactureerd: 110.000 euro per jaar

Netto krijgt Taylor nu €51.022 per jaar, bestaand uit een netto maandelijks loon als bedrijfsleider van €2.174 (€26.088 per jaar) en netto inkomsten door het uitkeren van winsten van €24.953 na elk jaar.

Waarom zijn managementvennootschappen in opmars?

Als structuur is de managementvennootschap in België populair, er is zelfs sprake van een ‘vervennootschappelijking’. De situatie is het gevolg van ons belastingsysteem dat mensen met een relatief hoog loon al snel naar de hoogste belastingschijf duwt.

De managementvennootschap wordt in dat opzicht vaak als een win-win beschouwd, omdat bedrijven zo ‘goedkoper’ opslag kunnen geven bijvoorbeeld. 

De grote stijging in managementvennootschappen die we de laatste jaren zien, heeft deels te maken met de hervorming van het ondernemings- en vennootschapsrecht van 2019, waarbij et minimum startkapitaal van 18.550 euro werd afgeschaft.

Er mag dan wel geen wettelijke verplichting meer zijn om kapitaal in te brengen, gratis is een managementvennootschap niet. 

Je moet namelijk wel een financieel plan voorleggen én voldoende middelen inbrengen om je onderneming de eerste drie jaar draaiend te houden, zoals uiteengezet in je plan. 

Daarnaast moet je rekening houden met een aantal kosten. De notaris, die je nodig hebt voor de oprichting van je vennootschap, brengt een eenmalige kost met zich mee. Bovendien zijn er terugkerende kosten, zoals de kosten voor een boekhouder - al valt dat voor klanten van die van de boekhouding met 2.820 euro per jaar goed mee.

De fiscale voordelen van
een managementvennootschap

Om het even puur over belastingen te hebben: vanuit fiscaal oogpunt is een managementvennootschap interessant door de combinatie van:

  • een lagere vennootschapsbelasting op de winst van de vennootschap (mits voldaan aan een aantal voorwaarden bedraagt die 20%, wat  minder is dan de belastingtarieven die op hogere lonen gelden)

  • de mogelijkheid om opgespaarde winsten tegen een relatief lage belasting (roerende voorheffing) uit de vennootschap te halen om privé beschikbaar te maken.

Vrijheid en flexibiliteit als grootste voordeel
van een zelfstandigenstatuut

Uit onderzoek blijkt dat de reden om zelfstandig te worden, zelden puur fiscaal is.

In gesprekken met oprichters van een eenmansvennootschap komt vrijwel altijd naar voren dat vrijheid in hoe ze hun vermogen kunnen besteden een minstens even belangrijke drijfveer is als eventuele fiscale voordelen.

Zelf kunnen kiezen in uitgavenpatronen, investeringen of pensioenopbouw worden vaak genoemd, naast de mogelijkheid om als ondernemer ook andere activiteiten te kunnen factureren, zoals een eenmalige adviesopdracht of een tegemoetkoming voor een keynote bijvoorbeeld.

Twijfel je of een management-vennootschap iets voor jou is?

Een gids die al jouw vragen over een managementvennootschap beantwoord? Klinkt goed toch? En nee, we hebben jouw voornaam, achternaam, gsm-nummer, e-mailadres, of de naam van je eerste huisdier helemaal niet nodig. 😏

whitepaper managementvennootschappen die van de boekhouding

De keerzijde van de financiële flexibiliteit en vrijheid binnen de managementvennootschap

De meerderheid van de oprichters van een eenmansvennootschap kiest ervoor niet langer werknemer te zijn om meer vrijheid te hebben. 

Ben je als werknemer aan de slag, dan heb je weinig inspraak over hoe je loon verdeeld wordt: auto, groepsverzekering en andere voordelen worden op bedrijfsniveau beslist.

Factureer je via een managementvennootschap, dan kan je kiezen wat je met die inkomsten doet. Je beslist zelf of je investeert in je pensioen of eerder in vastgoed, met welke auto je rijdt en dergelijke meer. Daarnaast is het eenvoudig om andere inkomsten te factureren met je BV. 

Klinkt allemaal goed, maar er is een keerzijde aan de medaille. Door een vennootschap op te richten, maak je de keuze om minder beschermd te zijn dan in loondienst.

Zo kan je niet langer rekenen op een werkloosheidsuitkering. Voor pensioen en ziekteverzekering ben je zelf verantwoordelijk. Wil je op vakantie of ben je ziek, dan komt er niet automatisch nog geld binnen. Goede afspraken maken met je klant maken is de eerste stap om de risico’s in te perken. Als ondernemer is het bovendien eenvoudig om je door middel van verzekeringen in te dekken tegen de meeste risico’s.

Een managementvennootschap, iets voor jou?

Let’s see, herken je jezelf in één van deze knapperds*?

Bij die van de boekhouding werken we het vaakst met mensen die zich enigszins herkennen in één van de fictieve klanten hieronder opgelijst.

Benieuwd naar die van de boekhouding?

We houden je graag in de loop! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van onze productlanceringen, updates en exclusieve sneak peeks. Geen spam, wel spannend!