Van privé naar vennootschap: is het slim om je auto, laptop, fiets of smartphone te verkopen?

Privé verkopen aan je vennootschap: hoe werkt dat?

Net je vennootschap opgericht, maar wél al een eigen auto, laptop, smartphone of fiets in je bezit? Hoera, da’s meteen een paar honderd (of duizend) euro uitgespaard. 🥳 En dan komt automatisch die ene vraag: “Mag ik die niet gewoon verkopen aan mijn vennootschap?”

Klinkt logisch. Ah ja, je gebruikt die spullen toch voor je werk. Maar in de praktijk is het nét iets complexer. Jep, soms is verkopen een no-brainer. Maar soms ook totaal niet (als je oude benzinebakje meer drinkt dan oplevert, bijvoorbeeld). 🚗

Voor je dus vrolijk ‘tweedehands’ speelt met jezelf, lees je best even onze blog. Dan weet je meteen wanneer het slim is (en wanneer niet), en hoe je zo’n verkoop correct aanpakt. Over je reviews hoef je alvast niet wakker te liggen. 5-sterrenverkoper? Check! ⭐

PS: Deze blog is gebaseerd op de cijfers en wetgeving van 19/12/2025. Bij wijzigingen zorgen we voor een nieuwe, geüpdatete blog.
 

TL;DR

✔ Ja, je mag privéspullen verkopen aan je vennootschap. Zolang de prijs marktconform is, je een verantwoordingsstuk hebt én een verslag van tegenstrijdig belang kan voorleggen.

✔ Smartphones en laptops? Da’s bijna altijd een no-brainer: meteen cash voor jou + fiscaal aftrekbaar voor je vennootschap.

✔ Fietsen? Meestal ook interessant: cash voor jou, fiscaal aftrekbaar én fietsvergoeding.

✔ Auto’s? Hangt af van de waarde, brandstof, aftrekbaarheid, VAA en je kilometers.

Privé-goederen verkopen aan je vennootschap: de spelregels

Zomaar privé-spullen verkopen aan je vennootschap? Yes, dat mag! 🎉 Meer nog, in sommige gevallen kan het ook nog eens een mooie meevaller zijn. Je krijgt namelijk meteen geld op je privérekening én je vennootschap kan de aankoop inboeken als kost.

Maar zoals altijd hangen er wél een paar spelregels aan vast. Zomaar je oude tweewieler met winst doorschuiven aan je vennootschap? Dacht het niet. 😬

De prijs moet marktconform zijn

Of anders verwoord: je mag niet zomaar een bedrag uit je duim zuigen. De verkoopprijs moet dus altijd overeenkomen met wat een normale koper ervoor zou neertellen. Of dat nu online is of op een tweedehandsbeurs.

Check dus even online (Tweedehands, Bol, Autoscout, …) of vraag een handelaar wat zij ervoor zouden geven. En hou die info goed bij. De fiscus heeft er nu eenmaal een talent voor om jaren later met dat soort vragen af te komen. 😉

De verkoop is privé onbelast

En da’s meteen goed nieuws. Omdat je als particulier een occasionele verkoop doet (en dus geen vaste winkel hebt), betaal je geen belasting op het bedrag dat je ontvangt. Wat je BV betaalt, komt dus in één keer netjes op je privérekening terecht. Mooi meegenomen.

Je hoeft geen factuur op te maken

Yes, geen administratieve rompslomp. Maar voor je te vroeg juicht: je hebt wél nog altijd een verantwoordingsstuk nodig dat je vennootschap kan inboeken. Daarop moet staan:

✔️ wie de verkoper is (jij privé)

✔️ wie de koper is (je BV)

✔️ welk goed je verkoopt

✔️ en tegen welke prijs

Je hoeft dat gelukkig niet in een schone lay-out te gieten. Een simpel A4’tje is genoeg. Of download onze kant-en-klare template.

Maak een verslag van ‘tegenstrijdig belang’

Omdat je tegelijk koper én verkoper bent, zit je met tegenstrijdige belangen. Je zou jezelf als particulier namelijk ook gewoon een extra zakcentje kunnen geven. Om te voorkomen dat de fiscus achter je zit, vraag je je boekhouder om een kort verslag te maken waarin je verklaart dat de transactie fair en marktconform is. That’s it. ✍️

Smartphone en laptop: (bijna) altijd een no-brainer

Voor kleine apparaten zoals een smartphone of laptop hoef je meestal niet lang te twijfelen. In de meeste gevallen is verkopen aan je vennootschap gewoon de slimste optie. Waarom? Omdat de alternatieven niet veel opbrengen.

Wat als je niet verkoopt?

Stel: je iPhone is vandaag nog €600 waard. Als je hem niét verkoopt, kan je vennootschap je een onkostenvergoeding van €10 per maand geven. Da’s 5 jaar om aan hetzelfde bedrag te komen. Tegen dan ligt je iPhone wellicht al stof te vergaren in de kast of heb je hem ingeruild voor een nieuwer model.

Voor laptops geldt hetzelfde principe. De maximale vergoeding is hier €20 per maand. Reken maar eens uit hoe lang je bezig bent om je MacBook terug te verdienen (hint: té lang).

En als je wél verkoopt?

Dan krijg je het geld meteen belastingvrij op je privérekening én kan je vennootschap de aankoop ook nog eens fiscaal aftrekken. Win-win als je ’t ons vraagt. Alé hop, waar is dat verkoopformulier? 😎

Fiets verkopen aan je vennootschap: goed idee of niet?

Is je geliefde tweewieler nog wat waard? En gebruik je hem geregeld voor je woon-werkverkeer of andere beroepsverplaatsingen? Dan werkt het net zoals bij je smartphone of laptop. Jij krijgt onmiddellijk cash en je vennootschap kan de fiets in kosten steken. Simpel én logisch. 🚲 

Maar er komt nog een extra voordeel bij. Gebruik je je fiets effectief voor je werk (inclusief woon-werkverkeer), dan kan je jezelf ook een kilometervergoeding van €0,36 per kilometer geven. Da’s een mooi extraatje dat je fiets nog interessanter maakt.

👉 Meer weten over de voordelen van zo’n bedrijfsfiets? Lees dan zeker onze andere blog.

Privé auto: wel of niet verkopen aan je vennootschap?

Heb je al een auto in je bezit? Dan is het antwoord een pak genuanceerder. Bij auto’s komt namelijk veel meer kijken: het type wagen, hoeveel hij nog waard is, hoeveel je rijdt, welk type brandstof hij slikt, hoe hoog je VAA wordt, … 🚗

Die combinatie bepaalt of het een slimme deal is, of eentje die je net geld gaat kosten. Om je meteen duidelijk te maken hoe het zit, gaan we even op bezoek bij Taylor.

Voorbeeld 1: elektrische wagen

Taylor kocht in april 2022 een elektrische wagen voor €30.000. Vandaag is die nog €8.500 waard. De jaarlijkse kosten (lees: onderhoud, elektriciteit, verzekering) bedragen zo’n €5.000. De enige ritten die ze ermee maakt zijn 25 km woon-werkverkeer per dag.

In dit geval is het interessant om de auto te verkopen:

👉 Taylor krijgt meteen €8.500 op haar privérekening.

👉 De kosten van een elektrische wagen zijn fiscaal aftrekbaar

👉 Het voordeel van alle aard is laag bij een elektrische auto.

👉 Een kilometervergoeding zou haar amper iets opleveren.

👉 De vennootschap kan een deel van de btw recupereren.

Over een periode van 5 jaar levert deze verkoop haar €7.437,95 voordeel op. Niet slecht!

Voorbeeld 2: benzinewagen

Taylor kocht begin 2024 een benzinewagen voor €25.000. Vandaag is die nog €15.000 waard. De jaarlijkse kosten bedragen zo’n €5.000. Ze rijdt dagelijks 150 km woon-werkverkeer.

In dit geval is het niét interessant om te verkopen:

👉 Het VAA ligt bij benzinewagens hoger: meer personenbelasting én sociale bijdragen.

👉 De kosten zijn minder aftrekbaar bij een benzinewagen.

👉 Een kilometervergoeding (€0,15/km) levert meer op dan verkopen aan de vennootschap.

👉 De vennootschap houdt meer winst over en kan die later als dividend uitkeren.

Als we het uitrekenen, doet Taylor over een periode van 5 jaar €1.472 verlies als ze de wagen verkoopt aan haar vennootschap. Toch maar beter niet.

 

Je auto verkopen: slim of niet?

Al goed en wel die voorbeelden, maar hoe zit dat nu met die wagen in jouw garage? Stuur ons een WhatsAppke of plan iets in. Dan nemen we er snel even ons Excelleke bij zodat je het zwart op wit hebt (én geen moeilijke vragen van de fiscus hoeft te verwachten).

 

Wat moet er op de verkoopovereenkomst staan?

’t Is beslist, je verkoopt je auto aan je vennootschap. Maar voor je handjes schudt met jezelf, zorg je ervoor dat je overeenkomst alle nodige info bevat. Zo vermijd je discussies achteraf en heeft de fiscus geen enkele reden om zich nog vragen te stellen.

Deze gegevens moet je zeker vermelden: merk, model, type, brandstof, chassisnummer, bouwjaar, cilinderinhoud (CC), motorvermogen (kW), fiscaal vermogen (pk), datum van eerste inschrijving en kilometerstand.

En ook hier: een award-winnende pdf hoeft écht niet. Een simpel documentje volstaat. Zolang alles erop staat én de prijs marktconform is, zit je safe. 🙏

Conclusie

Verkopen of niet verkopen, that’s the question. Want ja, je persoonlijke spullen verkopen aan je vennootschap kan slim zijn, maar alleen als de cijfers kloppen. Smartphones en laptops? Da’s vaak een evidentie. Fietsen? Meestal ook. Maar bij auto’s is het nét iets complexer. Daar hangt het af van de waarde, het type, je kilometers en de bijhorende kosten.

Ga dus eerst even rekenen voordat je deals met jezelf begint te sluiten. Dat maakt namelijk het verschil tussen honderden (of duizenden) euro’s in je persoonlijke portemonnee. Geef toe, da’s toch al eens de moeite om die rekenmachine boven te halen.

 

Wil je weten wat voor jou de slimste keuze is?

Stuur ons gerust een WhatsAppke. Wij duiken met plezier in je cijfers (ja, écht) zodat je meteen zeker weet of je nu best verkoopt of niet. Done deal! 😉

Plan een gesprek in

Woordenschatlijst voor niet-boekhouders

  • Kilometers die je rijdt voor je werk. Zowel woon-werk als andere werkgerelateerde ritten.

  • Het deel van de btw dat je vennootschap mag terugvragen wanneer een aankoop (zoals een auto) beroepsmatig gebruikt wordt.

  • In welke mate de vennootschap de kosten van een aankoop of uitgave mag aftrekken van haar belastbare winst.

  • Forfaitaire vergoeding die je jezelf kan uitbetalen voor beroepsmatige ritten.

  • Een realistische prijs die overeenkomt met wat iemand op de markt zou betalen voor hetzelfde (tweedehands) goed.

  • Een eenmalige verkoop door jou als particulier. Je hoeft hier geen btw op te rekenen en je betaalt er geen belasting op.

  • Een simpel document waarop staat wie verkoopt, wie koopt, welk goed het is en tegen welke prijs. Dit vervangt de factuur wanneer jij als particulier verkoopt aan je vennootschap.


  • Een kort verslag waarin je, als bestuurder van de vennootschap, uitlegt dat je privé-verkoop correct en marktconform gebeurt. Nodig omdat je tegelijk koper én verkoper bent.


  • Het belastbare voordeel dat je krijgt wanneer je een bedrijfsauto privé gebruikt. Afhankelijk van type brandstof, CO₂-uitstoot en cataloguswaarde.

Volgende
Volgende

Voorafbetalingen met je vennootschap: moet dat nu echt?