Terugbetaling van de laadkosten van jouw bedrijfswagen
Terugbetaling thuisladen bedrijfswagen
Eindelijk. Je nieuwe bedrijfswagen staat te blinken voor jouw deur. 🚗✨
Maar dat ding rijdt natuurlijk niet op jouw verliefde blik alleen. Je zal er uiteindelijk mee moeten gaan tanken of laden.
Een tankbeurt is simpel. Je gooit er wat liters in, weent een beetje omdat de prijzen weer omhoog zijn gegaan, krijgt een bonneke of factuur, dat verdwijnt richting boekhouding, en voilà. Done.
Maar bij een elektrische wagen is het net iets minder tik-tak-tik-boem. 😢 Of toch als je vaak thuis laadt.
Dus hoe zit dat dan eigenlijk? Mag jouw managementvennootschap de laadkosten terugbetalen? Hoe regel je thuisladen praktisch én fiscaal het best?
Awel, lees vooral verder. Want we leggen het met plezier weer eens helder voor jou uit.
TL;DR
Laad je je elektrische bedrijfswagen vaak thuis op? Je managementvennootschap mag die laadkosten terugbetalen.
👉 Zonder laadstation moet je zelf de data (kWh) uit je wagen halen. Doordat het omslachtiger is, is het minder overtuigend voor de fiscus.
👉 Of installeer een slimme laadpaal via je vennootschap. Je hebt zekerheid richting de fiscus, en de investering is tot 2030 volledig aftrekbaar. Hiermee vermijd je ook belastingen op terugbetaalde kosten.
👉 Je kan kiezen voor split-billing via een provider dan is alles automatisch geregeld, maar het is wel iets duurder.
Sinds 2025 kan je in plaats van te gaan puzzelen met de werkelijke kosten, kiezen voor een forfaitair tarief per kWh (vastgelegd door de CREG per gewest). Dat spaart je van ingewikkelde berekeningen.
Mag je laadkosten inbrengen in jouw boekhouding?
Yes, dat mag. De regels zijn exact dezelfde als bij elke andere beroepskost: het gebruik moet beroepsmatig zijn én je moet het kunnen bewijzen met een factuur of bonnetje.
Onderweg laden
Laad je onderweg, dan is het simpel. Google “EV laadpas bedrijf” en je wordt overspoeld door opties. Alleen… niet elke pas is even slim gekozen. Een paar dingen om op te letten:
Laadpunten: werkt je pas overal? Je wil natuurlijk niet aan de rand van de Ardennen staan met een lege batterij en een laadpas die daar even nuttig is als een pak frieten zonder saus (sorry non-saus eters 😬).
Extra kosten: Sommige leveranciers vragen een maandelijkse fee, anderen rekenen gewoon per laadsessie. En dan heb je er nog die met starttarieven per laadbeurt. Kijk dus goed na wat je écht betaalt, anders wordt je elektriciteitsfactuur een verrassingspakket.
Facturatie en administratie: Zeker met je vennootschap is dit belangrijk. Krijg je één overzichtelijke factuur per maand? Of moet je zelf alle losse sessies in Excel beginnen plakken? Hoe minder gedoe, hoe beter.
Via zo’n laadpas ontvang je dus normaal gezien een overzichtelijke factuur voor jouw vennootschap, die je vervolgens gewoon in jouw boekhouding kan steken. Da’s dus veruit de simpelste oplossing.
Thuis laden
Thuis is het net iets ingewikkelder. Daar komt wat meer rekenwerk bij kijken. Want ja, je moet zelf onderzoeken hoeveel kWh je verbruikt hebt én tegen welk tarief.
Stap 1: Het kWh bepalen
Zonder specifiek laadstation: Je hoeft niet te investeren in een laadstation. Maar dan heb je geen meetsysteem dat de kWh bijhoudt. Je kan die data natuurlijk wel uit jouw wagen halen. Maar dat is vaak omslachtiger. Deze optie is vaak ook minder overtuigend richting fiscus.
Omdat we graag volledig zijn 😉: In theorie kan je wel een teller in jouw meterkast plaatsen waar je jouw kabel (allez het stopcontact dus hé 🙃) rechtstreeks op kunt aansluiten. Dit is veruit de goedkoopste oplossing die wel aanvaard wordt. (Zolang alles volgens de norm geplaatst werd natuurlijk.)
Slim laadstation: Zo’n toestel houdt exact bij hoeveel elektriciteit er door je kabel dendert en bezorgt je maandelijks een overzicht. Dat overzicht gebruik je dan voor een onkostennota.
Split-billing: Hierbij neemt een provider het hele circus van je over. Je krijgt een laadpas, er is automatische facturatie en je laadkosten worden flink gescheiden van je huishoudelijk verbruik. Het kost wat meer, maar je hoeft zelf geen berekeningen of terugbetalingen meer te regelen. Je vennootschap krijgt een factuur, jij privé gewoon een terugbetaling.
kWh uitgelegd door iemand die net frietjes gegeten heeft
Een kWh is gewoon een maat voor energieverbruik. Eén kWh = 1 kilowatt gedurende 1 uur. Ofwel de totale hoeveelheid energie die gedurende een bepaalde tijd is gebruikt.
Laten we het uitleggen met frietjes (omdat het kan oké)
kW (kilowatt) = het aantal frietjes dat je kan eten (vermogen).
h (uur) = hoe lang je blijft eten.
kWh = het totaal aantal frieten die in je maag belanden op een bepaalde tijd.
Je hebt een pakje frieten van 1.000 calorieën. Laten we zeggen dat dat 1 kW is.
Eet je één pak frietjes per uur (1 kW) en blijf je dat 1 uur volhouden? Dan heb je 1 kWh naar binnen gewerkt.
Neem je kleinere hapjes, en eet je een half pakje per uur (0,5 kW), maar blijf je wel 2 uur dooreten? Dan kom je óók op 1 kWh uit. (En heb je een uur en half koude frietjes zitten binnenwerken. Maar hey we don’t judge 😌)
Stap 2: Het tarief bepalen
Op basis van de werkelijke kosten
In theorie kan je gewoon je werkelijke kostprijs terugvragen. Alleen… met dynamische contracten, dag- en nachttarieven én misschien nog zonnepanelen op je dak, beland je al snel in een Excel-hel, dat zelfs de duivel too much zou vinden als straf. Afhankelijk van het contract kan het zijn dat je maandelijks jouw kostprijs zal moeten herberekenen. Zit je met een dag- en nachttarief, dan kan je hier opteren om een gemiddelde kostprijs ervan toe te passen. Een heel gedoe dus!
Op basis van de forfaitaire regeling
Gelukkig dacht de overheid: “We zullen ze wat sparen.” Sinds 2025 kan je kiezen voor een forfaitair tarief. De CREG legt per gewest een vast bedrag per kWh vast. Woon je in Vlaanderen? Dan krijg je een ander tarief dan in Brussel of Wallonië. Hieronder kan je de tarieven terugvinden die gelden voor 2025. Dit bedrag doe je dus maal het aantal kWh.
Kwartaal | Vlaanderen | Brussel | Wallonië |
---|---|---|---|
Q4/2025 | 30,70 | 33,56 | 34,57 |
Q3/2025 | 34,56 | 37,87 | 38,43 |
Q2/2025 | 31,94 | 35,85 | 36,18 |
Q1/2025 | 28,22 | 32,94 | 32,56 |
👉 Kies je voor dit forfait? Dan hoef je geen bewijsstukken meer voor te leggen. Gewoon je maandelijkse kWh doorgeven en die van de boekhouding doet de rest. Peace of mind. 🧘
En hoe zit dat dan fiscaal?
Je krijgt dus een terugbetaling van je vennootschap voor de laadkosten. Top. Maar… komt daar dan belasting bij kijken? Want natuurlijk gebruik je die laadpas niet alleen om naar klanten te rijden. Soms wil je op zondag ook gewoon een pistolet gaan scoren bij de bakker.
In theorie wordt een terugbetaling van privé betaalde laadkosten als belastbaar voordeel gezien. Maar probeer maar eens uit te rekenen hoeveel kWh beroepsmatig en hoeveel privé is verbruikt. En bij een klassieke tankbeurt mag je vennootschap ook gewoon de hele tank diesel of benzine betalen zonder dat je daar nog een extra voordeel alle aard bovenop krijgt. Dat voordeel zit al verwerkt in de bedrijfswagen zelf. 🙃
De oplossing
Om elektrische chauffeurs niet af te straffen (want ja, ‘t is niet alsof ze ons allemaal richting een elektrische wagen duwen hé), bestaat er gelukkig een soepelere regeling. Wanneer jouw vennootschap een laadpaal mét communicatiesysteem neerzet (die exact registreert hoeveel kWh er in je bedrijfswagen verdwijnt), dan vermijd je dat hele gedoe met bijkomende belastingen.
Die laadpaal kan je volledig via je vennootschap aankopen. Je moet natuurlijk wel kunnen aantonen dat ze bedoeld is voor het opladen van jouw bedrijfswagen, niet voor het halve gezin met elektrische wagens.
Tot 2030 is de laadpaal zelfs 100% aftrekbaar.
Vanaf 2030 zakt dat naar 75%.
Wil je dus nog een laadpaal cadeau doen aan je vennootschap? Dan best vóór 2030.
Heeft je partner of je kids ook een elektrische wagen? Geen probleem: ze mogen dezelfde laadpaal gebruiken. Maar… de vennootschap betaalt enkel de stroom voor de bedrijfswagen van de bedrijfsleider. Registreer dus gewoon alles apart. Zo blijft de fiscus gelukkig, en jij ook.
Conclusie
Laad je onderweg, dan is het straight forward. Laad je thuis en wil je jouw laadkosten terugbetalen via je vennootschap? Dan hoeft dat ook absoluut geen drama te zijn, zolang je kan aantonen hoe je aan dat bedrag komt. Hoe je dat doet, hangt vooral af van wat jij belangrijk vindt: gemak, prijs of zekerheid.
👉 Je kan gewoon laden zonder laadstation en de data uit je wagen plukken. Kost je het minst, maar ook het minst handig. En de fiscus zou er al eens moeilijk over kunnen doen.
👉 Of installeer een slimme laadpaal (mét communicatiesysteem) via je vennootschap. Je hebt zekerheid richting de fiscus, en de investering is tot 2030 volledig aftrekbaar. Hiermee vermijd je ook belastingen op terugbetaalde kosten. Je kan dan bijvoorbeeld ook kiezen voor split-billing via een provider.
Daarna kan je met de forfaitaire regeling berekenen hoeveel jouw vennootschap mag vergoeden voor dat thuisladen.
Toch nog niet helemaal duidelijk?
Laat het ons weten via WhatsApp. Heb jij een vraag hierover, dan deelt iemand anders misschien diezelfde vraag. Op die manier kunnen we deze blog aanvullen tot alle vragen beantwoord worden!
Woordenschatlijst voor niet-boekhouders
Als ze bij die van de boekhouding enthousiast beginnen over split-billing en forfaitaire tarieven terwijl jij eigenlijk gewoon wil weten of je jouw laadkosten thuis kan terugbetalen met jouw vennootschap, dan is deze woordenlijst voor jou. 😉
-
Dat is de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas. Klinkt fancy, maar eigenlijk is het gewoon de scheidsrechter van de Belgische energiemarkt. Zij bepalen onder andere de officiële forfaitaire tarieven per kWh.
-
Da’s een chic woord voor “facturen uit elkaar trekken”. Jij laadt thuis, maar je wil niet zelf beginnen puzzelen hoeveel stroom naar je auto ging en hoeveel naar de frigo. Een provider doet dat voor jou: die splitst het netjes op twee rekeningen.
-
Een laadpaal met communicatiesysteem wil gewoon zeggen dat je laadpaal met jou kan babbelen. Het zorgt ervoor dat exact wordt bijgehouden hoeveel elektriciteit in je bedrijfswagen verdwijnt.
-
Alles wat je nodig hebt om je job te doen en dat je bedrijf dus mag betalen. Een tankbeurt, een laadbeurt, een laptop… Zolang je kan aantonen dat het beroepsmatig is, is het een beroepskost. Denk: “Is dit écht voor mijn werk?” → ja? Dan mag het in de boekhouding.
-
Dat is de officiële term voor “een extraatje dat je privé krijgt via je bedrijf.” Je bedrijfswagen is daar hét bekendste voorbeeld van. Je mag ermee naar de bakker, maar de fiscus rekent dat privévoordeel wel door in je belastingen.
-
Een vast bedrag per kWh dat door de overheid is bepaald. Handig, want je moet niet elke maand je energiefacturen ontleden alsof het een Da Vinci-code is. Gewoon aantal kWh x forfaitair bedrag = klaar.
-
Bij sommige elektriciteitscontracten betaal je een hoger tarief overdag en een goedkoper tarief ’s nachts (of in het weekend).
-
Een laadpaal, maar met brains. Het toestel registreert exact hoeveel elektriciteit naar je bedrijfswagen gaat en stuurt je daar netjes een overzicht van.