Het jaar zit er bijna op, tijd om kosten te maken?

Is kosten maken voor je vennootschap (puur voor het einde van het jaar) eigenlijk wel een goed plan?

Ah, je kent het wel. Je zit nog maar net aan de soep of nonkel Jos steekt alweer van wal: “Seg, die kerstcadeaus… die hebt ge zeker op de zaak gezet?”. 🤔 Want jawel, het blijft een hardnekkig gerucht: ondernemers die in december nog een sprintje trekken om kosten te maken. Maar klopt dat eigenlijk?

Als je ’t ons vraagt: nope. Want waarom zou je geld uitgeven aan iets wat je niet nodig hebt? Da’s nog nooit een slimme strategie geweest. Ook niet als je daar zogezegd belastingen mee uitspaart. Of er extra cadeaus mee onder de boom leggen die uiteindelijk toch ergens in je kast belanden naast die van 2017. 🎄🙃

Maar hoe bepaal je dan of een uitgave nuttig is of niet? In deze blog leggen we je uit wat je beter wel en niet doet, waarom dat zo is én hoe je ervoor zorgt dat je straks zonder stress kunt genieten van die overload aan kroketten (we see you). ✨

 

TL;DR

Kosten maken om kosten te maken heeft geen zin. Koop alleen wat je écht nodig hebt.

✔ Cadeaubonnen & relatiegeschenken? Alleen als het beroepsmatig 100% klopt.

✔ Het slimste alternatief? Je resultaat optimaliseren (VVPR-bis & correcte cijfers).

✔ Wat je wél nog kan doen vóór 31/12: sociale bijdragen afstemmen, pensioenopbouw finaliseren, eventuele voorafbetalingen doen.

Moet je op het einde van het jaar nog kosten maken?

Eigenlijk kunnen we kort zijn: alleen als je het écht nodig hebt. Want de uitspraak “je moet nog snel wat kosten maken voor ’t einde van het (boek)jaar” is écht wel een fabeltje. 🥴

Misschien dat nonkel Jos er op familiefeesten mee wegkomt, maar als ondernemer weet jij (vanaf nu) beter. Want als je moet nadenken over wat je in godsnaam nog in kosten zou kunnen steken, dan heb je het waarschijnlijk niet nodig. En iets kopen dat je niet nodig hebt? Da’s geen fiscale strategie. Da’s gewoon je geld buitensmijten. Zeg dat die van de boekhouding het gezegd hebben.

Liever een voorbeeld? Awel, stel dat je €100 uitgeeft om dan, laat het ons simpel houden, €25 minder belastingen te betalen. Dan ben je dus nog altijd €75 kwijt aan iets wat je eigenlijk niet nodig had. Je hebt geen hogere wiskunde nodig om te snappen dat dat geld door het raam gooien is, hé.

De enige gegronde reden om kosten te maken? Je hebt het dus effectief nodig. Is je laptop versleten? Schaf gerust een nieuwe aan. Is er een zotte deal op die tool die je sowieso ging verlengen? Ga je gang. Al de rest: laten liggen. Je portemonnee en je boekhouder zullen je dankbaar zijn. 🙏

 

Slim alternatief: optimaliseer je resultaat

Zomaar kosten maken op ’t einde van het jaar terwijl je eigenlijk niks nodig hebt? Zonde van je geld. Gelukkig bestaat er een eenvoudiger (én slimmer) alternatief: je resultaat optimaliseren.

Simpel gezegd: zorg dat je cijfers juist staan, zodat je later fiscaal voordelig kan uitkeren, bijvoorbeeld via VVPRbis. Da’s geld waarmee je daarna kunt doen wat je wilt, zonder de hete adem van de fiscus in je nek. Daar zit de échte winst. Reisje naar Bali, here we come! 🌴

Cadeaubonnen en relatiegeschenken: aftrekbaar of niet?

Oké, geen onnodige kosten dus. Maar hoe zit dat met cadeaubonnen en relatiegeschenken? Want da’s toch fiscaal interessant, hé? Tja, alleen op papier. In realiteit is het een van de meest overschatte eindejaarsklassiekers.

Voor de fiscus is het namelijk een dunne grens. Zulke uitgaven worden namelijk vaak standaard uit je kosten gekieperd. Zeker als er geen duidelijk verband is met je activiteit, of als de ontvanger nergens te bespeuren is. Leg dat maar eens uit tijdens een controle. 😅

Of je dan nooit een geschenk kan kopen? Tuurlijk wel. Zolang er een professioneel doel is:

🎁 Cadeautje voor die klant die je écht vooruit geholpen heeft? Check.

🎁 Flesje wijn voor je partner waarmee je al jaren samenwerkt? Check.

🎁 Een bedankje voor je cowork-collega met wie je vaak samenzit? Check.

Deze relatiegeschenken zijn voor 50% aftrekbaar als beroepskost wanneer ze minder dan €250 kosten.

Geef je een duurder cadeau?
Dan wordt het iets complexer. Vanaf €250 kan het geschenk beschouwd worden als een voordeel van alle aard voor de ontvanger. In dat geval gelden extra fiscale regels en moet de ontvanger daar eigenlijk belasting op betalen. Wil je daar meer over weten? Vraag er gerust naar, maar we houden het hier even simpel.

En dan de btw:
Die is alleen aftrekbaar wanneer het geschenk minder dan €50 exclusief btw kost én je per relatie per kalenderjaar slechts één geschenk geeft. Duurder dan dat? Dan is de btw niet aftrekbaar.

PS: Hou zeker een lijstje bij van wie welk geschenk heeft gekregen. Bij een controle vragen ze dat soms op, zo ben je altijd safe.

 

Een loophole 👀

Ben je op zakenreis in het buitenland en wil je iemand een cadeautje toestoppen? Perfect moment. Buitenlandse lucht = 100% aftrekbaar.

‘t Maakt zelf niet uit hoeveel het kost of in welk exotisch winkeltje je het hebt opgesnord. Zelfs als het een “oeps, dat was duurder dan €250”-geschenkje is.

Eén voorwaarde: je moet kunnen bewijzen dat jullie allebei effectief in het buitenland zaten op hetzelfde moment (op dezelfde locatie dus 😉).

Maar bon, als het goed is verzamel je toch al je hotel- en restaurantbonnetjes, dus dat komt in orde hé!

Wat je wél nog in orde brengt voor de jaarwissel

Wil je toch graag alles uit dit (boek)jaar halen? Dan zijn er een paar andere dingen die je wél nog voor ’t einde van het jaar moet regelen. Geen spannende escapades (sorry), wel een paar praktische must-do’s voor op je lijstje.

Stem je sociale bijdragen af op je loon

Heb je dit jaar meer loon opgenomen dan voorzien, of heb je net te veel sociale bijdragen betaald? Dan kan het handig zijn om spontaan bij te storten, of nog een regularisatie toe te passen op het 4e kwartaal.

Check of je pensioenopbouw volledig is

Voor je pensioenopbouw geldt één simpele regel: enkel wat je vóór 31 december betaalt, telt mee. En dan hebben we ‘t concreet over VAPZ (voor zelfstandigen) en IPT (voor bedrijfsleider via de vennootschap). Handig als extra duwtje voor later én het levert je ook nog eens een fiscaal voordeel op.

Bekijk of je nog voorafbetalingen kan doen

Mooie winst gemaakt en nog niets voorafbetaald? Dan kan een laatste storting zinvol zijn. Maar eerlijk: in de eerste drie boekjaren levert het maar weinig op. Er wordt dan nog geen belastingvermeerdering toegepast en je wordt dus niet beboet als je geen voorafbetalingen doet. Het enige échte voordeel? Gemoedsrust en spreiding. Het kan dus, maar moet niet.

Conclusie

Nog snel even wat kosten maken voor het boekjaar afloopt? Klinkt slim, maar is het niet. Ook niet wanneer nonkel Jos beweert dat je dan “minder belastingen” betaalt. In realiteit hoef je jezelf maar één vraag te stellen: heb ik dit écht nodig?

Is het antwoord ja? Kopen die handel!

Is het antwoord nee? Laten liggen.

Want de echte winst zit niet in last-minute aankopen, maar in helder zicht op je cijfers en een paar praktische checks die je later écht iets opleveren. En gelooft nonkel Jos je nog altijd niet? Zeg dat hij ons een WhatsApp’ke stuurt. 😉 Dan kan jij tenminste genieten van de kroketten. Véél kroketten.

Stuur ons via WhatsApp

Woordenschatlijst voor niet-boekhouders

  • Belasting op toegevoegde waarde. Betaal je als consument, maar als ondernemer kan je die meestal terugvragen. Tenzij je factuur fout zit, dan ben je eraan voor de moeite.

  • Een uniek nummer dat elke btw-plichtige onderneming in Europa krijgt. Zonder dat nummer op je factuur denkt je leverancier dat je een particulier bent. Daar gaat je voordeel.

  • Vermelding op een factuur die zegt dat de btw niet door de leverancier, maar door de klant wordt aangegeven in z’n eigen btw-aangifte. Klinkt ingewikkeld, is het eigenlijk niet: jij rekent de btw zelf aan en recupereert ze tegelijk.

  • Een soort ‘omgekeerde factuur’ waarmee een leverancier een fout rechtzet (zoals verkeerde btw of bedrag).

  • Bewijzen dat je iets hebt ingevoerd van buiten de EU. Denk aan invoerbewijzen of aangiftes van de douane. Zonder deze documenten geen recup van je invoer-btw.

  • Een levering of dienst tussen twee btw-plichtige bedrijven binnen de EU. De leverancier rekent 0% btw aan, en de klant verlegt de btw naar zijn eigen aangifte.

  • Het terugvorderen van de btw die je betaalt op aankopen. Alleen mogelijk als de factuur juist is opgemaakt.

 
Vorige
Vorige

Eenmanszaak of vennootschap: wat kies je nu best?

Volgende
Volgende

Welke vennootschapsvorm kies je voor jouw management­vennootschap?