Plug-in hybride in 2025: nog snel kopen of toch geen goed idee?
Plug-in hybride in 2025: doen of niet?
Lap. Nét wanneer je denkt: “Ik ga voor die hybride (ah ja, dat was toch fiscaal interessant?)”, leggen ze in de Wetstraat weer het feestje stil. Helaas, pindakaas. Want voor vennootschappen verliest die fancy hybride vanaf 2026 dan toch z’n fiscaal voordeel. 😬
Heb je toch nog graag dat gevoel van een échte wagen? Inclusief die grommende motor en de geur van benzine? Of wil je gewoon nog even geen gedoe met laadpalen, kabels of batterijstress als je lang de baan op moet? Dan ren je best nog voor eind 2025 naar de garage. Of dat fiscaal gezien slim is? Dat hangt ervan af.
In deze blog ontdek je hoe het nu écht zit en welke keuze je best maakt. Spoiler alert: het hangt vooral af van wat jij nodig hebt. En daar heeft de fiscaliteit weinig over te zeggen.
TL;DR
✔ Plug-in hybrides verliezen hun fiscale voordeel vanaf 2026. Enkel wie er nog één koopt in 2025 krijgt beperkte aftrek, maar dat dooft snel uit.
✔ Voor vennootschappen is een elektrische wagen veruit de slimste keuze. Koop je in 2025 of 2026, dan blijft de aftrekbaarheid tot 100% behouden over de hele looptijd.
✔ Een hybride kopen in 2026? Da’s fiscaal hetzelfde zoals bij een benzinewagen: 0% aftrek.
-
Het compromis van de regering-De Wever
Je koopt je hybride voor 2026
Je koopt je hybride vanaf 2026
Hoezo, hybride wagens waren toch weer interessant?
Kijk, lang niet iedereen staat te springen om elektrisch te rijden. Misschien ben je vaak uren op de baan, zijn laadpalen bij jou even zeldzaam als parkeerplek in ‘t centrum, of hou je nu eenmaal van de geur van benzine en dat zalige gebrom als je je wagen start (geef toe, we zijn toch niet de enige?). 🚗💨
Voor al die mensen leek de plug-in hybride dé perfecte tussenoplossing: één voet in de toekomst, de andere nog stevig in het ‘zijn er wel genoeg laadpalen?’-kamp. En alsof dat nog niet genoeg was, leek dat ook fiscaal opnieuw ademruimte te krijgen (dat vertelden we je in onze vorige blog).
België dacht namelijk: “Laten we die hybride wagens opnieuw aantrekkelijk maken. Want ja, we hebben toch niet genoeg laadpalen in ons land.”
En toen tromgeroffel 🥁 zei Europa: Nope.
Het compromis van de regering-De Wever
Tja, als Europa nee zegt, dan is ’t nee. Of toch niet? Want eind juni kwam de regering-De Wever dan toch op de proppen met een compromis dat plug-in hybrides fiscaal interessant moet maken. Tenminste, als je een eenmanszaak hebt. Werknemers en bedrijfsleiders met een vennootschap (wij dus 🙋) vallen uit de boot. Waar is die (fiscale) reddingsboei?
Je koopt je hybride vóór 2026
Ben je écht overtuigd van die hybride wagen? Dan moet je snel zijn. Want alleen wie nog vóór 31 december 2025 bestelt, geniet nog van een (beperkte, uitdovende) fiscale aftrek:
2025 (Aanslagjaar 2026): 75% op autokosten, 50% de brandstofkosten
2026 (AJ 2027): 50% op auto- en brandstofkosten
2027 (AJ 2028): 25% op auto- en brandstofkosten
2028 (AJ 2029): 0% op auto- en brandstofkosten
Wacht dus niet te lang, anders ben je dat voordeel volledig kwijt.
Een voorbeeld
Taylor koopt in augustus 2025 een plug-in hybride voor €65.000 (excl. btw). De btw is in dit geval voor 50% aftrekbaar. Inclusief jaarlijkse auto- en brandstofkosten komt de totale kost over 6 jaar op €90.500.
Doordat de fiscale aftrek jaar na jaar daalt, mag ze maar een beperkt stukje van die kosten inbrengen. Alles samen is er €18.820,31 (of zo’n 20%) fiscaal aftrekbaar.
Je koopt je hybride vanaf 2026
Koop je je hybride wagen in 2026? Dan valt die fiscale aftrek, net zoals bij benzine- en dieselwagens, volledig weg. Het resultaat: 0% aftrekbaar.
Dan toch beter een elektrische wagen?
Was je sowieso al aan het twijfelen om over te stappen op elektrisch? Dan is dit hét moment.
Want als je je elektrische wagen in 2025 of 2026 aankoopt, zit je fiscaal gezien helemaal goed.
De fiscale aftrek hangt namelijk af van het aankoopjaar, en dat percentage blijft vaststaan voor de volledige looptijd van je wagen:
2025: 100%
2026: 100%
2027: 95%
2028: 90%
2029: 82,5%
2030: 75%
Vanaf 2031: 67,5%
Een voorbeeld
Taylor beslist om in plaats van die hybride wagen toch voor een elektrische wagen te gaan. In dat geval zijn alle kosten 100% fiscaal aftrekbaar (van afschrijving tot elektriciteit én zelfs haar laadpaal).
Over 6 jaar tijd loopt dat op tot €86.078,33 aan aftrekbare kosten. Bij een vennootschapsbelasting van 25% levert dat meer dan €21.000 belastingvoordeel op. Da’s fiscaal meer dan vier keer zo interessant als een hybride wagen.
Een elektrische wagen is dus veruit de beste keuze. Tenminste, als je naar ’t fiscale plaatje kijkt. Want als elektrisch rijden vandaag gewoon écht niets voor jou is? Dan gaat niemand je verplichten om het wel te doen. En dan kan je, tot je écht geen keuze meer hebt, helemaal zélf beslissen waar jij de baan mee opgaat.
Conclusie
Jep, de spelregels rond hybride wagens zijn (once again) aangepast. Wil je fiscaal het meeste voordeel halen uit je volgende auto? Dan is het simpel: koop in 2025 of 2026 een elektrische wagen. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn.
Nog niet klaar voor elektrisch? Ga dan voor 31 december 2025 voor een hybride exemplaar. Dan geniet je toch nog een beetje fiscaal voordeel. Vanaf 2026 is die niet meer fiscaal aftrekbaar.
Als je ’t ons vraagt: kies vooral wat bij jouw leven, niet alleen bij je belastingaangifte. Want zolang elektrisch niet verplicht is, mag jij gewoon zélf kiezen waarmee je rijdt.
Geen idee wat voor jou (fiscaal) het beste is?
Geef ons een seintje, wij pluizen dat met plezier voor je uit. Zodat jij binnenkort met een gerust hart naar je klanten tuft. Voor de rit naar jouw favoriete boekhouder,
(Wij dus. Toch!?) maakt het niet veel uit. Want onze meetings verlopen gewoon online. En vragen tussendoor? Die stel je gewoon via WhatsApp.
Woordenschatlijst voor niet-boekhouders
-
De boekhoudkundige verwerking waarbij de kost van een investering (zoals een wagen) over meerdere jaren gespreid wordt.
-
Het percentage van je autokosten dat je via je vennootschap mag inbrengen. Hoe hoger het percentage, hoe meer kosten je fiscaal mag aftrekken (en dus hoe minder belastingen je betaalt).
-
Een hybride wagen met een batterij die je oplaadt via een laadpaal. Rijdt deels elektrisch, deels op brandstof (meestal benzine).
-
Een stelsel waarbij het fiscale voordeel stapsgewijs afneemt over de jaren, tot het volledig wegvalt.
-
Een rechtspersoon, zoals een BV, die afgescheiden is van de natuurlijke persoon en waarmee je een onderneming voert. Onderscheidt zich van een eenmanszaak, waar er geen juridische scheiding is tussen privé en professioneel vermogen.