Benieuwd hoe het is om te werken bij die van de boekhouding? We vroegen het aan Hannelore!

Een babbel met Hannelore Deprez

Je voelt je goed in jouw job, je hebt leuke collega’s, alles loopt zoals het zou moeten lopen... en dan passeert er toch ineens iets waarvan je denkt: “hmm. Dat klinkt eigenlijk té interessant om zomaar te negeren.” 

Zo ging het bij Hannelore. Ze was niet op zoek naar een nieuwe job, maar de aanpak van die van de boekhouding prikkelde haar toch.

Nu zit ze hier, tussen nóg leukere (oké dat hebben we er zelf aan toegevoegd) collega’s, klanten die haar gifjes sturen, én met goesting om de boekhoudwereld te herdenken. We vroegen haar hoe dat gekomen is. Waarom ze de stap heeft gezet. Wat ze hier voelt. En wat ze zou zeggen tegen accountants die nog twijfelen om te solliciteren.

Wat maakt die van de boekhouding nu eigenlijk zo anders?

“Het is een boekhoudkantoor,” begint ze. “Maar echt géén gewoon boekhoudkantoor.”

Ze lacht, maar gaat dan serieus verder:

“Wat écht anders is? Hier denken we na over hoe het beter kan. Anders moet. Wat écht nodig is en wat we kunnen schrappen. Niet alleen voor onszelf, maar vooral voor de klant. Onze focus op managementvennootschappen maakt ons ook uniek.”

“Onze klanten zijn ondernemers die gewoon willen dat alles in orde is.”

Ze legt uit dat veel mensen met een managementvennootschap zich verloren voelen in een klassiek kantoor. Kleine dossiers krijgen vaak niet de aandacht die ze verdienen, of ze krijgen standaardantwoorden die hen niet verder helpen.

“Hier is dat anders,” zegt Hannelore. “Wij zorgen ervoor dat klanten niet verdrinken in administratie. Dat ze zich niet dom voelen als ze iets vragen. En daar ook niet continu voor moeten bijbetalen. Wij denken mee. En daar mogen we als accountant echt een verschil maken.”

Hoe ben jij hier beland?

“Ik heb heel lang samengewerkt met Céline (collega-boekhouder bij die van de boekhouding). Mijn man werkt hier als developer. Door hun enthousiasme begon het bij mij ook te kriebelen. Zeker omdat ik het concept zo goed vond. Ik heb dan gewoon een mailtje gestuurd, zonder dat ik écht iets zocht. Dat werd een babbel, en dan dacht ik: ja oké, ik ga het gewoon doen. Niet omdat ik ontevreden was op mijn vorige job, maar omdat ik gewoon voelde: dit is een kans die ik moet grijpen.”

“Het gesprek met Domien was ook allesbehalve klassiek. Geen standaardvragen, geen 'waar zie je jezelf over vijf jaar'. Wel: Hoe kunnen we de boekhoudwereld op z’n kop zetten? Wat zou jij veranderen? Waar krijg jij energie van?”

“Het was een gesprek over ideeën. Over dingen die beter kunnen. Over hoe je écht verschil kunt maken als accountant.”

Mijn man zei: ‘Gij dient voor dit bedrijf. Gij gaat daar energie van krijgen.’ En hij had gelijk.
— Hannelore

Wat vond je lastig aan je vorige job?

“Ik deed m’n job graag, maar bij kleinere dossiers voelde ik me soms ‘te duur’. Omdat de tarieven gelinkt zijn aan hoe lang je al meedraait. Daardoor durfde je soms zelf geen proactief advies te geven. Dat botst.

“Hier is dat omgekeerd. Proactief advies geven is net waarom je hier werkt. En door het platform waar we zélf aan meebouwen, waarbij we dingen écht automatiseren, valt er zóveel tijd vrij. Tijd om écht te helpen. Niet gewoon verwerken, maar meedenken.

 

“Ik groei hier sneller dan ik ooit deed.”

“Bij mijn vorige werkgever had ik al een mooi parcours afgelegd. Ik was doorgegroeid tot teammanager en werkte graag met de mensen rondom mij. Maar toch voelde ik mij wat geplafonneerd. Ik kreeg wel kansen, maar ik zag mezelf niet verder groeien in zo’n grote organisatie.” 

“Hier groei ik elke dag. Niet omdat ik in een functie omhoog klim, maar omdat ik mee bouw aan iets. Aan een bedrijf, een product, een merk. Ik leer hier over technologie, over marketing, zelfs over het aanwervingsproces.”

En dat in een omgeving waar nieuwe ideeën welkom zijn. “Je merkt dat als je iets zegt, daar ook iets mee gebeurt. Niet volgend jaar. Maar volgende week al.”

 

Hoe ziet je werkdag eruit?

“Dat hangt af van de dag. Soms ben ik vooral bezig met klantenmeetings, andere dagen duik ik in de processen: wat kan er beter, wat kan er automatisch? Zelfs iets zoals de aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds bekijken we hier kritisch. Kunnen we dat niet automatiseren?

We overleggen veel. En dat is positief, je voelt dat jouw mening telt. Als accountant heb je hier niet alleen een stem, maar ook impact. Developers vragen ons actief om input. Je zit niet aan de zijlijn, je zit mee aan het stuur.”

“We hebben zelfs WhatsApp-contact met klanten. Dat had ik vroeger nooit gedaan, maar het werkt. Het contact is losser, vlotter. Geen gedoe met formele mailtjes. Je voelt ook sneller of iemand goed geholpen is. Soms sturen we zelfs gifs over en weer, zalig toch?”

Is digitaal werken niet wat afstandelijk?

“Gek genoeg niet. Integendeel zelfs. Doordat je sneller communiceert, leer je klanten eigenlijk béter kennen. Vroeger zag ik ze soms maar één keer per jaar, nu heb ik vaker contact. En dat maakt het ook persoonlijker.”

We WhatsAppen met klanten. Dat had ik nooit gedacht, maar het werkt écht. Vroeger hoorde ik klanten één keer per jaar bij de balansbespreking. Nu is het contact veel persoonlijker.
— Hannelore
Hannelore en Céline bij die van de boekhouding

Hannelore en Céline zoals ze écht zijn.

Maakt technologie je werk makkelijker?

“Zeker weten. “Het helpt me om te focussen op wat telt. Administratie is minder zwaar, er is overzicht. Je ziet wat je moet doen, je werkt het af, en klaar. Maar je mag hier ook zélf zeggen: dit moet anders. En dan doen we daar iets mee.”

Wat voor collega past volgens jou perfect in het team?

Ze twijfelt geen seconde. “Iemand die nieuwsgierig is. Die durft zeggen wat hij of zij denkt. Die niet bang is om alles wat ‘altijd zo gedaan werd’ in vraag te stellen. 

Ze denkt nog wat dieper na. “Je moet hier ook wel een beetje een hoek af hebben, goedlachs, een mening, en liefst ook wat enthousiasme.”

Want enthousiasme is hier overal voelbaar. “We mogen meeschrijven aan content, meedenken over processen, mee aan tafel zitten bij salesgesprekken… Da’s niet iets wat je als accountant vaak meemaakt.”

Wat is jouw favoriete herinnering tot nu toe?

“De teamfotoshoot. Ik háát op de foto gaan. Maar hier voelde het als een teamevent. Er werd tijd voor gemaakt. We zaten daar gewoon koffie te drinken tussen de shoots door. In een klassiek kantoor zou je ondertussen al weer aan je bureau verwacht worden.”

Ze pauzeert. “We lachen hier veel. Er is tijd voor een ijsje of om rare verhalen te delen met elkaar. Iedereen heeft goesting om te werken. En dat voel je.”

Goe lachen, kunnen we, doen we!

Wat zou je zeggen aan iemand die twijfelt om te solliciteren?

"Gewoon doen. Echt. En als je het spannend vindt , stuur me een berichtje op LinkedIn. Ik begrijp het helemaal. Maar ik ben Céline en Jan nog elke dag dankbaar dat ik dit heb leren kennen. Mijn man zei: ‘Gij dient voor dit bedrijf. Gij gaat daar energie van krijgen.’ En hij had gelijk."

 

Een werkdag bij die van de boekhouding, volgens Hannelore

08:45 Goedlachs het kantoor binnen
Het kantoor komt in zicht. Met wat chance wandelt er net iemand voorbij het raam die dan mega enthousiast naar jou staat te zwaaien. Je twijfelt of je en plein public moet staan terugzwaaien, terwijl niemand weet naar wie je zwaait. Je doet het toch. Omdat het leven te kort is om normaal te doen.

09:00 Syncen met de developers
De dag start met een stand-up. We zitten midden in het optimaliseren van een procesflow. Je merkt op dat er ergens nog veel manueel werk aan te pas komt. Eén opmerking later is de automatisering al in gang gezet.

10:00 Klantenmeeting
Je hebt een videocall met een klant die twijfelt over een aankoop via zijn vennootschap. Jij luistert, denkt mee, geeft helder advies en noteert meteen wat er verder opgevolgd moet worden.

11:30 WhatsApp-support
Een vraagje hier, een gifje daar. Geen e-mails met “Geachte,...”, gewoon snel en informeel.

12:30 Lunch
Samen met collega’s op zoek naar eten, want uiteraard heeft de helft weer niets meegebracht. Goed excuus om even buiten te zijn. Zonnetje? Dan planten we onszelf op het zonnigste plekje. Herladen met een slaatje of een ijsje. Of beide. #balans

13:30 Boeking & compliance blok
Even de handen uit de mouwen voor de klassiekere dingen: boekingen nakijken, documenten overlopen, vennootschappen opstarten. Maar zelfs dat gebeurt hier met een kritische blik. Kan dit sneller? Slimmer? Geautomatiseerd? Dan doen we dat.

15:30 Brainstormmoment
Samen met je collega-accountants nadenken over hoe het nog beter kan. Ideeën vliegen op tafel, developers luisteren mee. En veel van wat vandaag besproken wordt, staat volgende week al live. Echt waar.

16:30 Contentmeeting met marketing
Je beslist mee over de blogs die eraan komen. Je leest de copy eens na. Niet omdat het ‘moet’, maar omdat de marketeer gelooft dat jij als accountant de inhoud het best aanvoelt.

En dan ga je naar huis.
Met de developer.
Jan.

Wait what?

Ah ja juist, dat moet even verduidelijkt worden: dit is Hannelore haar werkdag hé. Dus tenzij jij ook met Jan getrouwd bent, ga jij gewoon naar huis met je eigen fiets. Of auto. Of step. Alles kan, behalve met Jan.

 

Denk je na het lezen van dit artikel: “Amai, dat lijkt daar plezant te zijn” (Dat is ook zo) én heb je goesting om mee te denken, aan iets te bouwen en elke dag te groeien?

Waar wacht je dan nog op! Ontdek de vacature (groene knop!) en solliciteer gewoon online.

Volgende
Volgende

Waarom accountants hun service grondig moeten herdenken in het AI-tijdperk